Satin Pasauli - Satin Pasauli izlase (2010)

Sākumā uzreiz gan vēlos piebilst, ka šoreiz nemēģināšu miglaini atcerēties, ko JeeKaa man savulaik (manā tā saucamajā Tinteszoba periodā)  stāstīja par SP aizsākumiem, vēsturi utt. Jo, no šodienas skatoties, kāda gan galu galā starpība. Bez JeeKaa šajā, ēē.. apvienībā (?) vēl ietilpst Punkts uz I, Eiksho, Kaizers un Reiks. Nu, cik man zināms. Tie paši krastieši, tikai citā trauciņā. Runājot par pašu izlasi, atminos, ka tā iznāca aptuveni tajā pat laikā, kad no Bro Records kareivja Grifa saņēmām albumu 1 no 100. Šķiet, ka uz VEF jumta pat bija tusiņš tam visam par godu. Visnotaļ unikāls pasākums. Žēl, ka nesanāca apmeklēt. #sadface

Ar bītiem šo plati lielākoties nodrošina KK vīri trakaMelodija un Kaizers, pa druskai ir arī no Oriole's, Pīta un Netīrajām Cilpām. Pa lielam klasiski taktsmēri, bet līdz tam vēl tiksim. Kovers stipri atgādina agrīnās bērnības ķēpāšanos pa MS_paint, kad silikona alejā vēl nebija internetu izdomājuši. Bez SP čaļiem izlasē piedalās arī Jānis, Roberts, DJ Danker, Mārtiņš, Ritvars, Grifs, Ivans, Pionieris, Jera, ansis, Nātre, Skutelis, Lauris un Dairis. Kas īsti ir Jānis, Roberts un Mārtiņš, diemžēl man nav ne mazākās nojēgas. Mošk kādam jāuzprasa. (...informācijas noskaidrošanas pārtraukums..) Tātad, Jānis, izrādās, ir Mazais Zaļais, bet Roberts un Mārtiņš ir vienkārši rajoņiki no Mārupes. Ok.

Tad nu tā. Spiežam play. Intro.. kādēļ intro? Ja šī ir izlase, nevis albums, vai tad vajag intro? Labi, kad man būs pašam sava izlase, darīšu kā pašam labpatiksies. Satin repu - o, par to jau ir cita runa. Dziesmu pilnīgā čilā iesāk Kaizers ar kastaņiem no koka. Drīz vien piebalso arī pārējie SP dalībnieki, bet visu smuki savelk kopā Mazā Zaļā piedziedājums Tin, tin, tin.. Tin, tin, tin, piededzin'.. Man vajag .. ko SP vajag? Būt laikā pie mic'a un lai jūt, ko es skaitu. Vajag atzinību, respektu un mikrofonu, kurā tad arī paust visas šīs idejas. Tam Robertam plūsma tīri interesanta, lai arī atskaņu shēmas visai primitīvas. DJ Danker dziesmu noslēdz ar pāris skrāpjiem. Nu, jā, tukšumu jau neatstās.

Ibio, šitais gabals.. Virtuozi mērkaķi, puis. Ar Toma Ringa gādību uzfilmēts arī viģiks iekš nu jau nograutās Kuzņecova rūpnīcas Ķengaragā. Vismaz  tādu info kaut kur atceros lasījis. Mūsdienās tur Akropole rēgojas.

Šeit noteikti jāizceļ ne tikai crazy Kaizera muzons (un piedziedājums), bet arī pārējo puišu paveiktais. Varbūt vienīgi Reiks savu pantu varēja kaut kā savādāk iesākt, lol. Ā, un klipā redzam arī kadrus, šķiet, JeeKaa Ziepniekkalna spotā. Tur viņam bija kaķītis. Šis varētu būt viens no maniem mīļākajiem izlases trekiem.

Nomale uz Oriole's bīta šķiet tāds kā konceptuāli lieks gabals. Un man tā neliekas tikai dēļ Mārupes Mārtiņa vienmuļās skaitīšanas. Un viss, ko no Ritvara šeit spēju izlobīt, ir kārtējo reizi jaunatklātais fakts par alkohola kaitīgumu. Sorry, nebūs. Ejam tālāk. SP nāk palīgā brāļi Grifs un Pīts. Ieskaties Sevī mums piedāvā videoklipu, par ko parūpējušies galja films puiši. Viņu sarakstā ir klipi arī tādiem izpildītājiem kā Edavārdi, Skutelis, bū-š, Ozols.. Viņi bija arī tie, kas iemūžināja Skuteļa pēdējo lielo koncertu Palādijumā. Labi, drusku nobraucu no tēmas. Tātad.

Klipā atpazinu tādas vietas kā Route66 jeb mājīgu krodziņu netālu no Rīgas Nacionālā teātra, tad vēl šādas tādas vietas Vecrīgā un, par ko man tajā laikā bija liels prieks – lielo skursteni, kas atradās (varbūt atrodas arī šobrīd) pretī LU fakultātei, kur tajā laikā apguvu baltu filoloģiju. Pagalms, kurā klipa sākumā redzam Grifu, gan jau ir tas pats Balvu pagalms, par ko esam ne vienu vien reizi dzirdējuši no šī Latgales putna. Man patīk tā siltā bilde klipam. Tas ir tas old school sūds, brālēn. Ā, un, protams, jāizceļ momenti, kad reperi pa vienam "ieskatās sevī". Attiecīgajam laika periodam varenlabi pastrādāts. Tikmēr Daudziem

Patīk. Reika soļņiks uz tM bīta. Nezinu, kā Tev, dārgo lasītāj, bet man uzreiz prātā nāk bēdīgi slavenā literatūrzinātnieces (un vienas no manām pasniedzējām) Janīnas Kursītes-Pakules (1952) parādīšanās Zelta Mikrofona ceremonijā izskatoties, lūk, šādi:

Kas par, bļad, nahuj.. Ko tā tante iedomājas? ... apmēram tādas domas izšāvās caur ne vienu vien prātu. Reiks, iespējams, kādu citu iemeslu vadīts, acīmredzot, uzskatīja, ka viņā inde pret šito visu ir sakrājusies tik daudz, ka nav citu variantu – jāuzražo gabals, kas normāli nodisso visus, kam ir vēlme par attiecīgo subkultūru izteikties vai, kas vēl sliktāk, mēģināt tajā ņemt kādu dalību, kamēr pamatā nav ne mazākā zināšanu pavediena.
Tu to neredzi? Ķip', liekas, ka viss čotka?
Daudziem patīk pist priekšstatu par hiphopu...

Aizbrauksim uz Saļiku. Tur Kaizers rīmē pats uz sava muzona – Paneļmāju Reputācijai. Ja neskaita kopmītnes Maskačkā un Teikā, man nekad nav sanācis tādā ēkā dzīvot. Priviliģēts laikam esmu. Āgenskalnā gan plānas sienas bija. Labi, ko nu par mani. Kaizers samērā brutāli atspoguļo tā saucamo rajona vidi, no kuras izrauties nav nemaz tik viegls uzdevums, tiesa, sākuma un beigu adlibos dzirdam, cik nopietni pats reperis uztver sevis teikto. Jokupēteris. Ko..!? Ivans un Uzijs uz Oriole's muzona. Nesteidzību Ivana pasniegšanas manierē, ko varam dzirdēt mūsdienās, šoreiz gan dzirdēt nevaram, bet pārmest baigi nevar, jo pie mikrofona pavadīts labi ja bišķi vairāk par gadu. Nē, tā steiga man drusku traucē tomēr. Punkts kā jau Punkts. Atzīšos, tā īsti nekad neesmu bijis viņa klausītājs. Un pats jocīgākais ir tas, ka tam pat nav iemesla, jo skaitīt džeks, protams, māk. Bet, līdzīgi kā, piemēram, Augšas dalībniekam Rasam, arī šeit kaut kā nevaru pirkstu pielikt. Katram savs.

Sejas. Divas Sejas. JeeKaa solo uz anša bīta. Man ar šo bītu arī ir drusku saskarsme bijusi – savulaik izmantoju vienā konkursā kā pavadījumu. Neiet man ar tiem konkursiem. JeeKaa gan šeit izklausās pēc brīvrunas, kas baigais pārsteigums man nebūtu, ja tā izrādītos taisnība. Dzirdam, ka autors atklāj, ko viņš vēlas un kas viņam nepavisam nav vajadzīgs. Rāmā plūsma labi saiet kopā ar Top Suņa mīnusu. Mierīgā garā turpinām ar Ritvaru uz tM bīta – Es Kā Puteklis. Re, Toms Rings arī šim uzfilmējis klipu..

Bilde jau smuka, bet, par ko Ritvars te īsti runā? Par mūsu katra individuālo niecību milzumlielā Visuma priekšā? Par to, ka, arī tad, ja katrs esam maza daļiņa, kopā spējam veidot ko lielāku? Gadu iepriekš izdotais albums Bums te, Jums te (2009), kur bija tādi gabali, piemēram, kā Neko Nepapisu (arī klipiņš bija).. Tur es, iespējams, vēl kaut ko prastu izpīpēt, pun intended. Klipa beigās smuks timelapse, kā arī tiekam informēti, ka atbalsts no Street Shop. Jā, Ozols jau tad saviem amata brāļiem nāca pretī, kā vien mācēja.

Ar, vismaz man, nezināmu bītu un vienatnē atzīmējas Pionieris – Esmu Šodien Saņēmies. Zin' kā.. vienkārši iesim tālāk, jo izlasē esam knapi pusē. Top Suņa bratans 181h, JeeKaa, Jera (tas pats, kas Sudrabu Sirds) un Ritvars – Saules Dūriens. Kas īsti ir saules dūriens? Kā mums saka manis iemīļotais Tēzaurs: Pēkšņa saslimšana (galvassāpes, vemšana, nespēks, kustību koordinācijas traucējumi), ko izraisa intensīva saules staru iedarbība uz kailu ķermeni, galvenokārt uz cilvēka galvu. Vells, drusku bailīgi sākt klausīties, haha. Sarīmēt sauli un pasauli.. next level, zēni. Vispār diezgan labi jūtams, ka Jana Mierīgā studijā ceļojusi praktiski katrā ieraksta sesijā. Nenosodu, protams. Bija iepriekš, ir šeit un būs arī tālāk. Vismaz šajā izlasē noteikti.

Uzmini nu, dārgo lasītāj, kura ir mana mīļākā dziesma šajā izlasē? Nu, protams. Šīs rindas dzīvos, ko izpilda Jeekaa un ansis. Un, jā, man te krietns fanboy moments, bet c'mon.. ir taču labs gabals. Nevaru gan izdomāt, vai man labāk patīk šis te oriģināls, vai Kristapa Ritma remikss. Panti no anša, piedziedājums no JeeKaa. ansis, kā vienmēr, tiešas lietas pasaka nedaudz aplinkus. Cik spēju saprast, dziesma ir par iemesliem, kādēļ vispār repot. Un par to, kā tas izskatās no malas. Dziesmu noslēdz Torņakalna baznīcas zvani. Pietaupi replikas, nemeklē mesidžu.. Heh, nekā nebija.

Laikam arī nākamo Pioniera solo Vienatnē slēgšu pāri, vienalga, kādā mākslinieciskumā tM te aiziet. Pieradums no tiem laikiem, kad šo izlasi klausījos regulāri tās iznākšanas gadā. Vispār drusku savādi, jo Pioniera miksteips Klauns (2009) man pat tīri labi patika. Pieļauju, ka tie gabali, ko dzirdam šajā izlasē, palika ārpus strīpas, bet gluži ārā mest un aizmirst arī negribējās. Pieļauju, ka tā. Labi, ejam tālāk. Parādi Skaņas uz Kaizera bīta. Skaņas mums parāda pats Kaizers, Eiksho un Uzijs. Tāpat kā nesen apskatītajā Kaņepes albumā, arī šeit tiek pieminēti ņujorkieši ATCQ. Kopumā tāds.. tripīgs gabals, nez. Laikam grūti baigi analizēt šādu materiālu, neesot vienā apziņas stāvoklī ar tā autoriem, bet varbūt tas nemaz nav vajadzīgs.

Ir kaut kāda burvība tajos agresīvajos KZR bītos, nevar noliegt. Piederīgs Vietai, kur SP vīriem piebiedrojas Nātre. Neraugoties uz mūsdienu attiecībām starp šiem izpildītājiem, dziesma ir nudien klausāma arī šodien. Dzīvajā gan jau arī bomba būtu. Varētu būt viens no maniem izlases favorītiem. Kaizera plūsma panta sākumā ir kaut kas ārpus šīs zemes, yo. Ejam tālāk. Ārpus Rāmjiem, kur SP apvieno spēkus ar Pionieri un Ivanu. Drusku lika pasmaidīt Eiksho nicīgā izteikšanās par auto-tune lietojumu mūzikā. Tajā laikā vienīgie, kas to darīja, bija Sekkta's dalībnieki. Tagad, kādus padsmit gadus vēlāk, tā jau ir kļuvusi par visai izplatītu lietu, kam neviens vairs nepievērš pastiprinātu uzmanību.

Klausoties dziemu Nekā Pozitīva, kur pie SP ciemojas PKI puikas (Skutelis ar pantu un ansis ar bītu), pārņem nolemtības sajūta. Jā, arī man ir bijušas un laiku pa laikam ir joprojām šādas tādas problēmas. Jā, arī es norobežoju sevi no tā visa ar domu, ka tas taču uz mani neattiecas. Tas ir tas otrais ahūns. Un uz līdzjūtību no apkārtējiem nav, ko cerēt un gaidīt. Jo nepalīdzēs taču. Skuteļa atskaņu sērija, protams, kā vienmēr līmenī. Es neticu tam, ka no pilsētas nepamanāmi aizbēgt var.. Derētu kāds pacilājums pēc šitā gruzona, bet sekojošais Eiksho soļņiks Mēs Tiksimies Vēl to diemžēl nepiegādā. Ar flovu gan džekam patīk paspēlēties, par to viena zvaigzne klāt.

Riktīgi neuzkrītoši, salikt Zāļu Terapiju un Džointlainu blakus. Bet un labi. Sākumā dzirdam Punktu uz I, Jeru un Reiku, bet dziesmu tālāk – Ritvaru un Lauri (to, kurš no Pionieriem). Tā kā abu šo gabalu bīti ir tM pārziņā, manis pēc to var uzlūkot kā vienu veselu kopdarbu, whatever. Kā parasti, sarkanas acis, plāns nosisties.. o, Jera patīkami pārsteidz šeit, pat Reiku pārsit, bet nu jā. This is gettin' old. Tālāk drusku atkal gadu vecas noskaņas no Ritvara. Man daudz vairāk paliktu, ja visi būtu sanākuši kopā un novienotos - tā, tagad uzrakstām katrs savu best pantu par kurīšanu un āmen. Diemžēl Lauris bildi nepadara košāku. Šķiet, ka izlases spožākie mirkļi mums ir aiz muguras.

Obligāti vajag katram savu solo, ne? Nu labi. Uzija soļņiks Nav Pamata Uztraukumam uz nezināma muzona. Uzsveram stabilitāti un neatņemamu risku (nezinu gan, kā šie jēdzieni spēj kopīgi sadzīvot), tukšu tiekšanos pēc piķa, kas beigās tāpat neatmaksājas un saņem nosodījumu no autora, pa vidam drusku grami un džointi (atkal), tiekšanās uz rītdienu (protams).. Ejam tālāk. Daudz vairs nav palicis.

Punkts uz I un Dairis tālāk saliek kopā atlikušos spēkus gabalam Velc, kas, piedodiet, nedaudz velkas. Nu nevar visu izlasi sapildīt ar bangeriem. Dairis te izsaka nosodījumu patērētāju kultūrai, kā vērtīgāku alternatīvu piedāvājot uzvilkt drusku. Uzijs, man par prieku, uz šī anonīmā bīta ir maķenīt aktīvāks, savā pantā aizskarot apcerējumus par identitāti un tās meklējumiem, patiesumu pret sevi / apkārtējiem un to, cik tā tomēr ir reta parādība. Beigās gan padoms un rezumē tāds pats, kā kolēģim. Man sāk štirīt jau, tikai klausoties šitos gabalus.

Labi, esmu drusku piekasīgs un nokaitināts kļuvis. Esam pie fināla. Savāc To, Kas Tavs - Eiksho, Mārtiņš (tas, kurš rajoņiks) un Punkts uz I. Eiksho mesidžs - Katrs pats savas laimes kalējs, uzdrīkstēšanās.. Mārtiņš diemžēl joprojām nav ieguvis vai iemantojis no apkārtējiem kaut kripatiņas entuziasma.. Visu cenšas saturēt kopā Punkta piedziedājums. Kārtējā "pāri slēdzamā" dziesma. Izlasē kopā man tādas sanāk astoņas. Tātad trešā daļa. Kopumā nav nemaz tik slikti.

Iespējams, izklausās, ka man kāds maksā, lai es tā urķētos pa LVHH gaiteņiem. Nē, ne obligāti. Vienkārši patīk uz lietām paskatīties no cita skatpunkta. Šajā gadījumā mans skatpunkts ir 12,5 gadus uz priekšu no izlases iznākšanas brīža. Ā, un vēl.. Ja kāds klausītājs seko līdzi dziesmu vēlējumiem, beigās te čista ir hotbox. Bez variantiem. Un klausītājs ir paķēris bālo.

ahūna vērtējums: Man lielākoties patika. Ne par velti šī ir izlase, nevis albums. Tā kā tā. Un, jā, ir noprotams, kuri no visiem izlases dalībniekiem manai ausij ir tuvāki n shit, bet tā nu ir tā mana skala, pēc kā es vērtēju izpildītājus. Un to, ko viņi ir izvēlējušies izpildīt. 7/10

Komentāri